søndag 5. juni 2011

A different chabby chic/vintage wedding car(d) - with rubber band engine!

Da jeg var liten husker jeg at jeg så et program på tven med pappaen min - jeg tror jeg var 8-9år. (Det var på den tiden det kun var en kanal - og ikke alle hadde fargetv - så det var skikkelig gamledager for dagens unge). Vi så et program hvor forfatteren Finn Carling fortalte om sin barndom og sine selvbiografier. Han fortalte at han hadde vært med på å bygge biler med strikkmotor i papp da han var barn. Jeg husker at vi prøvde å bygge en slik bil - men vi hadde ingen oppskrift og fikk aldri bilen til å gå. Som voksen har jeg gjort dette flere ganger sammen med barn og ungdom. Nå skal jeg lage bil med noen ungdommer igjen og trengte å friske opp hvordan jeg gjorde det og jeg trengte en mal. Nå deler jeg ideen med dem som har vil prøve seg. Bra med litt bevegelse i 3D kreasjonene.


_________________________________________________________  


Templates and Copyright - Please read.

This is my own template. The inspiration is from looking at several actual, and toy vintage vauxhall car pictures. You are free to use my templates, and publish your own craft. However, it would be nice if you link back to me. Please do not sell or publish my templates, as they are or edited! My templates are copyrighted by law.

Dette er min egen mal. Inspirasjonen er hentet fra å se på flere bilder av flere ordentlige og leke- vintagebiler. Du kan fritt bruke malen til å lage dine egne arbeider. Du kan også fritt publisere ditt eget arbeide. Jeg ville imidlertid satt pris på om du linket tilbake til meg. Du har ikke lov til å publisere eller selge mine maler, som de er eller redigert. Mine maler har copyright under  Åndsverksloven.


_________________________________________________________  





Jeg har tittet på endel av utfordringene som er nå - og det er veldig mye bryllups utfordringer. Jeg hadde også lyst til å lage en vintage bil - så da ble det en bryllupspyntet vintage bil - kanskje litt Harry i rosa...(men det er jo lov å more seg litt). Som billykt har jeg laget små kremmerhus av papir og limt på en krystall som skal forestille selve lyset. I fronten har jeg limt på en charm - som egentlig er en liten sjøstjerne - men den ser her ut som en stjerne. I øyet på charmen har jeg festet båndet. Så får jeg bare håper at noen jeg kjenner gifter seg snart ....


Bilen er laget i rosatoner med litt innslag i hvit i blonder og embossing og en antydning til grønt i bladene. Hovedarket til bilen er fra 3ndy papir i designet "soft". Svirlene på siden av bilen Penny Black sitt stempel "Winter Scroll". Det er embosset på overheadark, klippet ut og limt på.


Forran på panseret har jeg stemplet ordet "Lykke". Dette er et stempel fra Kreativ Hobby og teksten lyder egentlig "Noen sier at Lykke ikke kan kjøpes for penger. De har aldri smakt sjokolade." Teksten er stemplet på overheadark og embosset med hvit. Jeg har klippet ut ordet lykke og limt det på bilen - siden resten av teksten egentlig ikke passet så bra til akkurat denne anledningen.



Bilhjulene er laget av hvite plastholdere fra telys. Den runde lyserosa felgen/ hjulkapselen er stanset ut med en rund utstanser og en mørk rosa snøkrystall. I midten av hjulkapselen har jeg limt en rosa krystall.


Just married er skrevet på PC, printet ut, klippet ut, kantene distresset, og limt på.


Den hvite blonden er resirkulert fra en gammel duk - og siden jeg ikke hadde noe rosa tynt bånd - brukte jeg papir som jeg flettet imellom hullene i blonden istedet. Noen av blomstene er hvite roser som er distresset litt i rosa, rosa blomster og noen fjær. Jeg har også laget noen blomster av gårsdagens avis. Blomstene er stanset ut i 5 lag, samlet med en brads, krøllet sammen og distresset i kantene med rosa. Jeg har også stukket to perlehjerter ned i pynten. Det er plass i bagasjerommet til en liten gave eller et lite kort.

Jeg fikk veldig mange spørsmål om mal/ oppskrift/ tutorial på 3D huset jeg lagde. De fleste 3D tingene jeg lager er helt uten maler fra andre - jeg dikter selv. Derfor legger jeg ut malen og forklaring på bilen her:

Så var det strikkmotoren. Jeg har ikke noen mål på denne - men her har du ihvertfall bilde av hvordan den ser ut. Hjulene er laget av det som er rundt telysene - men du kan også bruke andre ting som skrukorker til brusflaskene. Som aksler har jeg brukt blyanter som er kuttet til i riktig lengde. Chassien er bygget av sterk papp (typen som er bak akvarellblokken) og malt i "rosa metall" maling - for å dra det rosa litt lenger :) . Forhjulene kan bevege seg fritt. Akslingen på bakhjulene er festet til den ene enden av strikken - må virkelig festet fast. Den andre enden av strikken har jeg festet rett bak akselen til forhjulene. Når bilen trekkes bakover eller hjulene rulles bakover - tvinnes strikken rundt bakakselen. Idet du slipper bilen rulles strikken ut og bakhjulene får fart på seg. Denne bilen går bare omlag 20cm fremover - men en kan også få den til å gå lenger hvis en prøver og feiler litt med modellen.

Jeg har funnet ut gjennom flere forsøk at bilen bør ha litt tyngde for å komme fremover. Derfor har jeg plastelina inni hjulene. Jeg har først fylt hjulene med plastelina (rosa for syns skyld), laget et hull der akselen/blyanten skal inn - og lagt litt varmt lim fra limpistol i midten av hullet. Så er akselen stukket inn. Det er også viktig med litt friksjon mot underlaget slik at hjulene ikke bare spinner. Etter at du har pyntet dem med papir slik du vil ha dem - kan du ha litt bivoks eller stearin på overflaten der dekket vanligvis sitter.

Her er malene på vintagebilen. Det holder å bruke vanlig 30cm x 30cm ark - hvis du ikke skal ha en veldig stor bil da  :)




Tutorial




jeg er med på med denne bilen:

    64 kommentarer:

    1. Wow! Den här är helt fantastisk!!!!Tusen tack för att du deltar hos Kort o Mania!!!

      Kram från Nelle

      SvarSlett
    2. åh... wawwww denne var jo bare helt fantastisk flot,total gennemført, og super kreativ


      100000 tak for at du deltager på Card and scraps udfordring

      klemmmm

      SvarSlett
    3. Wow! This is just amazing! And thanks so much for sharing the 'how to' with us!

      Thanks for joining us at Little Miss Muffet stamps this round!

      Arabella

      SvarSlett
    4. Fantastic. I love it. Thanks for joining us at ATSC and SAM.

      Hugs Nadell

      SvarSlett
    5. Neimen, gurimalla, noe så nydelig! Selv med malen, tror jeg nok aldri jeg ville klart å lage den bilen!! ;) WOW! Du er kjempeflink!!
      Tusen takk for at du deltar hos Scrappekammeret,
      klem
      Ingrid

      SvarSlett
    6. OMGOSH that is sooooo cute! WTG! Thanks for playing with our Totally Stampalicious challenge this week :)

      SvarSlett
    7. This is so fantastic...what a wonderful creation!!! Thank you for playing along with Totally Stampalicious!!!

      SvarSlett
    8. Absolutely GORGEOUS and unique! So glad you could join us for Totally Stampalicious 3D Challenge this week!

      SvarSlett
    9. Absolutely Awesome project!!!!

      SvarSlett
    10. WOW! What a fab project. Thanks for joining in with The Daring Cardmakers' "Roses and Honeysuckle" challenge this week

      SvarSlett
    11. WOWWWW noe såååå fantastisk flott da, denne var no berre rålekker da :D
      Tusen takk for at du deltar på utfordringen vår, hilsen Unni på Scrapperiket :D

      SvarSlett
    12. wow, what a wonderful idea!

      SvarSlett
    13. Oh my gosh ... how AWESOME is this creation! You did a FABULOUS job! LOVE everything about it!! Thanks for playing our "Here Comes Summer" challenge at Penny's. Hope to see you again next challenge!

      SvarSlett
    14. Denne var rålekker!!! Hvilken kreasjon, helt nyyyydelig :)

      Takk for et kreativt bidrag til Scrappekammeret :)

      Linda

      SvarSlett
    15. Hi sweetie, this is stunning, gorgeous work thanks for joining us at Lili of the Valley this week hugs Pops x x x

      SvarSlett
    16. oh wow what an amazing piece of work, stunning and so beautifully made...thanks for joining in with our Bunny Zoe's Crafts monthly challenge
      Mina xxx

      SvarSlett
    17. What a clever idea! Thanks for joining in with the Daring Cardmakers this week x

      SvarSlett
    18. Helt rått... den likte jeg:) Takk for at du deltar hos Kort O Mania og card and scrap.

      SvarSlett
    19. this is jaw dropping beautiful! Just amazing! Thanks for joining us at Penny's for our summer inspired challenge.

      SvarSlett
    20. Himmel og hav så nydelig!!! Denne var bare helt knall fin, og syns ikke den er "harry" rosa!!! Kjempe lekkert dekorert.
      Takk for at du deltar hos Sukkersøtt denne uken.

      ;0)Gry-Beate

      SvarSlett
    21. Den er bare helt fantastisk! :-)

      SvarSlett
    22. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      SvarSlett
    23. Wow, wow and more wows!! This is amazing, so pretty and it moves too - just fantastic!! Thanks so much for joining us at CRAFT for our wedding / love challenge this time and good luck, love Jacky x

      SvarSlett
    24. SOOOOO pretty what a lovely wedding gift so much work put into your project with stunning results. thank you for joining us at crafts and me this week.
      Teresa x

      SvarSlett
    25. oh wow this is just amazing the detail is just first class bless you for playing at creatalicious this month hugs cheryl xxxxx

      SvarSlett
    26. Hi!
      WOW! Outstanding! It's so HUGE job!

      Thank you for joining us at Little Miss Muffet stamps! Hope to see you again!

      With best wishes,
      Viktoria

      SvarSlett
    27. WOW! Denne er bare helt RÅ! Du er superdyktig!!

      SvarSlett
    28. Oh WOW, how fantastic is your little vintage card/project. Gorgeous colours, roses, lace etc. Thanks for sharing with us at The Daring Cardmakers this week!

      SvarSlett
    29. Fantastisk flott bil du har laget, ble veldig fasinert av denne nydelige kreasjonen. Wow!

      SvarSlett
    30. Wwwoooow this is absolutely stunning!!!! Thanks for joining us at ATSC!!

      gr. arjette.

      SvarSlett
    31. Oh wow, this is just stunning - absolutely amazing !

      Thank you for joining us at BasicGrey Challenges.

      Hugs,

      Jo x

      SvarSlett
    32. Bilen din er overhodet ikke Harry i rosa... Fy søren så stilig.!

      Lykke til hos Kreativ Hobby

      Angella

      SvarSlett
    33. Makan til lekker kreasjon ♥ Nydelig var den ;)
      Lykke til i ukens utfordring hos Sukkersött!!
      Klem, Wenche :0)

      SvarSlett
    34. Denne er jo bare helt fantestisk.
      Klem :)

      SvarSlett
    35. Oh my goodness, this is completely amazing! I am sure it took a great deal of patience to make this, but WOW, it is stunning and the details you have added make it even better. Thanks soooo much for playing this time at WHOOPSI DAISY!!

      SvarSlett
    36. Jeg er rett og slett imponert!!!

      -Helle-

      SvarSlett
    37. Oj, oj, oj.....er det mulig å lage noe så kreativt og flott? Vannvittig herlig:):)
      Får håpe denne får hedersplass på et gavebord en gang. Sier det igjen jeg LEKKERT!!!

      1000 takk for at deltar på Card and scraps utfordring:)

      SvarSlett
    38. dette er noe av det flotteste jeg har sett på lenge. Lekkert.

      Takk for at du deltar.

      Wenche, Scrapperiket.

      SvarSlett
    39. Oh, this car is so beautiful!!
      Thanks for joining us at ATSC!
      Greets Deborah

      SvarSlett
    40. Noe så fantastisk lekkert er det ikke hver dag man ser.Må da være et "storarbeid"uten like dette?Men såååå nydelig!

      SvarSlett
    41. Woooooow denna var läcker! TACK för skissen den tar jag gärna, skall försöka göra en bil.
      Ha de...........

      SvarSlett
    42. WOW - for et staselig kjøretøy du har laget!!
      Nydelige farger og flott pyntet - lekkert!
      Takk for at du deltar hos Stampavie and More denne uken.
      Anne

      SvarSlett
    43. Wow! For en fantastisk flott kreasjon, jeg er nesten målløs...
      Ser i bloggen til Maya at du har problemer med å få tak i ark fra Pion. Papirpikene på Gjøvik fører disse arkene. Nettbutikken åpner i løpet av noen uker på www.papirpikene.no, men inntil da kan du evt bestille på tlf 61010788 eller e-mail post@papirpikene.no Vi sender da mot forhåndsbetaling. Ta gjerne en titt i bloggen vår http://papirpikene.blogspot.com/

      SvarSlett
    44. Jeg ble virkelig imponert!!! Noe så fint, tenk så heldig å få denne. Den er bare å ta av seg hatten for, helt utrolig. La meg til som følger jeg.
      Ha en fin og kreativ uke :-D

      SvarSlett
    45. WOOOW!!!!!! Ubegripelig kreativt!!!! Hvor tar du det fra?? Utrolig at du klarer å tegne disse malene selv, og klarer å finne ut av det!!!! KULT!!!!!!

      SvarSlett
    46. OMG!!!! Jeg fikk virkelig gåshud på armene av denne kreasjonen. Dette må absolutt være noe av det vakreste papirarbeid jeg noen gang har sett. Og så gjennomført. Du har virkelig gjort en fantastisk jobb med denne. Klem...Mona

      SvarSlett
    47. Wow! Utrolig lekker og for en jobb! Tusen takk for ditt bidrag til Kort 'o' Mania. Klem fra Jeanette :)

      SvarSlett
    48. himmel!! for et fantastisk kunstverk! har ikke sett noe lignende! wow for et arbeide :D
      takk for at du deltok på vår utfordring hos kort o mania :D
      klemmm

      SvarSlett
    49. Wow! Dette er jo bare så altfor flott! Nydelig! Heldige den som får denne!!!

      SvarSlett
    50. WOW!!! Såååå lekkert! Har ikke ord - dette var fantastisk!
      Tusen takk for ditt bidrag til vår utfordring hos Scrappekammeret!
      Kom innom oss i morgen, da legger vi ut en ny utfordring!
      Klem, Anette ;)

      SvarSlett
    51. for en fantastisk flott bil! Hadde ikke fått med meg denne før nå. Du er så flink til å gjennomføre store og morsomme ideer. Lekkert arbeide!!!

      SvarSlett
    52. For en fantastisk kreasjon! Blir helt målløs jeg!

      SvarSlett
    53. WOOOW!
      Denne bilen er noe av det stiligste jeg noen gang har sett!
      Tusen takk for at du deltar på Trykkpressa-utfordringen denne måneden!
      Kristine :)

      SvarSlett
    54. herre min hatt så stilig den bilen var, virkelig kreativt, blir stum av beundring, flott at du har lagt ut oppskrift, må prøve å lifte den en gang...

      Klem Ann Kristin

      SvarSlett
    55. Hei. Du har vunnet premien i vår juni-utfordring. Din stilige bil var så flott at du fikk gevinsten for "beste bidrag". Ta kontakt med oss på ordre@kreativhobby.no og gi oss din adresse, så skal vi sende deg gevinsten :-) Ha en strålende dag! Anne Bente, Kreativ Hobby

      SvarSlett
    56. This is a fantastic souvenir for your wedding! It would also be good as an invitation. Just be creative in putting the letter in that vintage car card.

      Angelica Emmanuel

      SvarSlett
    57. Great job! Very beautiful! You are a great master! ))) I admire your creations look and admire! So everything is great! I have no words.... ))))

      SvarSlett
    58. Please, I need the silhouette file. Is very very beautiful!!!! I'm from Cuba, but I live in Spain. My email: mozcuba@gmail.com . Thank you

      SvarSlett
    59. Please, I need the silhouette file. Is very very beautiful!!!! I'm from Cuba, but I live in Spain. My email: mozcuba@gmail.com . Thank you

      SvarSlett

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...